نماینده زندانیان محکوم به اعدام اهل سنت: حکومت از بیداری اسلامی وحشت دارد
مرکز حامیان حقوق بشر، نرگس توسلیان- هرچند مطابق قانون اساسی مسلمانان غیرشیعه درانجام مراسم مذهبی و تعلیم و تربیت دینی و احوال شخصیه (ازدواج ، طلاق ، ارث و وصیت ) خود آزاد هستند، اما حدود ٣٠ نفر از اهل سنت کردستان تنها به خطر تبلیغ دین خود – حقی که نه تنها در کنوانسیونهای بینالمللی که دولت ایران به آنها پوسته و متعهد به اجرای آن شده، بلکه حتی در قانون اساسی ایران نیز به رسمیت شناخته شده است- تحت اتهاماتی چون تبلیغ علیه نظام به اعدام محکوم شدهاند.
این البته اولینبار نیست که مسلمانان غیرشیعه به خاطر تبلیغ مذهبشان با احکام سنگین مواجه میشوند. طبق آخرین گزارش احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران، تا تاریخ ٣ ژانویه ٢٠١٤ حداقل ٩٨ نفر مسلمان سنی در زندان به سر میبرند. مانند سایر زندانیان عقیدتی – سیاسی، زندانیان اهل سنت از بسیاری از حقوقی که متهمین و زندانیان عادی برخوردار هستند از جمله حق دسترسی به وکیل و حق دادرسی عادلانه محروم هستند. متن زیر مصاحبه مرکز حامیان حقوق بشر است با نماینده سی زندانی محکوم به اعدام اهل سنت در زندانهای رجایی شهر، قزل حصار و سنندج.
در خبرها ازعنوان زندانيان اهل سنت نام برده مى شود، زندانیانی که همه آنها از منطقه كردستان هستند. آيا دليلى دارد كه اين عنوان به كار برده مىشود و مثلا گفته نمى شود فعال كرد؟
این افراد که دستگیر شدهاند مذهبی هستند و اهل کردستان و با گروههای فعال دیگر این تفاوت وجود دارد که گروههای دیگر سکولار، کمونیست و یا عقاید غیرمذهبی دارند ولی ما نه ، ما سنی مذهبیم و کرد زبان، فعالیت گروههای دیگر در کردستان منحصر به مناطق کردنشین است ولی ما از کل سنیهای ایران دفاع میکنیم و قومیت را ملاک قرار نمیدهیم. مثلا اهل سنت جنوب یا زاهدان یا گلستان را از خودمان میدانیم و در برابر ظلمها و تبعیضهایی که که از سوی حکومت بر مناطق اهل سنت ایران وارد میشود اعتراض داشتهایم ولی در قضیه کردستان بیشتر تاکید کردیم چون حکومت از اوایل انقلاب بر مناطق اهل سنت مخصوصا کردستان همیشه مورد ظلم و بیعدالتی را اعمال کرده و هیچوقت جوابگوی خواستههای مردم نبوده است.
ما اکثرا مبلغینی بودهایم که در مساجد فعالیت داشتهایم و حوزه تبلیغمان در مورد روشنگری مردم کردستان از سیاستهای ظالمانه و تبعیضهای حکومتی و دولتی نسبت به خطهی کردستان بوده و جرم اصلی ما سنی بودن و کرد بودنمان است نه چیز خاص دیگری و به حزب و یا گروه خاصی هم ربط نداشتهایم چون مناطق غرب کشور شافعی مذهب بوده ولی حکومت از بیداری اسلامی وحشت دارد و می داند این قضیه تنها به کردستان ختم نمیشود و به مناطق دیگر اهل سنت بروز کرده است.
آيا بين اين افراد همكارى و فكرى وجود دارد؟ مثلا عضو يك فرقه يا گروه فكرى هستند؟
این افراد جزو جماعت یا گروه خاصی نیستند ولی از نظر مذهب چون ما شافعیمذهب هستیم از این نظر هم فکریم.
این افراد (زندانیان محکوم به اعدام) در راستای یک هدف آن هم روشن کردن مردم از خرافات و اینکه نگذارند به اسم دین از مردم سوءاستفاده شود فعالیتهای مختلفی داشتهاند ولی در اصل، عقیده امام شافعی رحمهالله را در مناطق شافعیمذهب تبلیغ کردهاند و بیشتر افراد در بیرون زندان همدیگر را نمیشناختند و هرکس در یک منطقه فعالیت مذهبی داشتهاند.
آيا همه افرادى كه به عنوان محكومان به اعدام اهل سنت خوانده مىشوند، از كردستان هستند؟
بله همه اعدامیها از کردستان هستند فقط یک نفر هست به اسم عبدالرحمن سنگانی که بچه تایباد است. افراد فعال دیگری که به حبسهای طولانیمدت محکوم شدهاند، از کردهای کردستان و آذربایجان غربی و کرمانشاه هم هستند که حکم بیشترآنها بین ٣سال تا ٣٠ سال است. .
دستگيریها از چه زمانی و به چه صورت آغاز شد؟
دستگیریها از اردیبهشت ماه سال ٨٨ همسو با سفر خامنهای به شهر سنندج و پس ازسخنرانی وی دراین شهر آغاز شد و بیشتر بچههایی که با مسجد ارتباط داشتند و یا فعالیتهای سیاسی- مذهبی داشتند در این طرح قرار گرفتند و با مکر و حیله به اسم مبارزه با وهابیت دستگیریهایی با شیوه ایجاد رعب و وحشت شروع شد و به این بهانه فعالان عقیدتی سیاسی را دستگیر کردند.
آيا اين افراد امكان دسترسى به وكيل را داشتند؟
این افراد همگی در شعبه ٢٨ توسط قاضی محمد مقیسه (معروف به بازجو ناصری) محکوم شدهاند و از هرگونه حق داشتن “وکیل اختیاری” محروم بودند. مگراینکه وکیلی از جانب خودشان پیشنهاد شده باشد که در غیر این صورت (با داشتن وکیل اختیاری) موافقت نکردهاند. به عنوان مثال مدتی پیش خانواده پنچ زندانی به یکی از وکلای حقوق بشری برای وکالت مراجعه کرده بودند که از وکالت ایشان جلوگیری کردند و گفتند که پرونده محرمانه و فوق سری است. البته این برای چندمینبار است که مانع کمک گرفتن از وکیل میشوند.
آيا از محتواى بازجويىهاى آنها مطلع هستید؟
خیر، چون اکثر بچهها به مدت طولانی در سلولهای اطلاعات نگهداری شدهاند و چند برگه را با چشمبند با وعده آزادی مهر و امضا کرده اند و یا با شکنجههای سخت روحی و جسمی اعترافاتی دروغین از آنها گرفته اند.
بسيارى از محكومان با هم خويشى دارند و مثلا عضو يك خانوادهاند. آيا از طرف خانوادهها اعتراض يا حركت مشخصى براى گرفتن حمايت (مثلا از علماى سنى) صورت گرفته است؟
از محکومان افرادی هستند که از یک خانوادهاند؛ مثل برادر، پسر عمو، داماد، پسردایی …و یک سری هم فقط خودشاناند. نکتهای که میخواهم به آن اشاره کنم این است که بعضی از این افراد اصلا همدیگر را نمی شناختهاند ولی داخل یک پرونده قرار گرفتهاند.
اما به طور کلی باید بگویم که همیشه مورد حمایت خانوادههایمان بودهایم و همیشه دنبال کارمان به تهران آمدهاند و تجمعهای گستردهای هم داشتهاند مثلا جلوی دفتر خامنهای، ریاست جمهوری، دادگستری، قوه قضاییه و… با علمای اهل سنت هم در این مورد با کاک حسن امینی در کردستان، مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی زاهدان، مولانا محمد گرگیچ گلستان، دکتر جلال جلالیزاده کردستان و خیلیهای دیگر حرف زدهاند و چندینبار از زندانیان عقیدتی سیاسی رجایی شهر حمایت کردهاند.
آیا شما با گروه یا جماعتی در خارج از ایران ارتباط دارید؟ در خارج از ایران فعالیتی میکنید؟
نه ما به گروه و جماعت خاصی ربط نداریم و خارج کشور هم با کسی ارتباط نداریم و کسی را هم نداریم. فعالیت ما هم در مناطق اهل سنت چیز غیر معمولی نیست و همیشه بوده و ادامه هم دارد.
آیا هیچ حمایتی از جانب علمای اهل سنت از شما شده است؟
بله بارها و به کرات علمای اهل سنت و بزرگان اهل سنت در کل مناطق سنینشین از ما دفاع کردهاند و درخواستهای زیادی هم به سران قوا نوشتهاند که متاسفانه هیچ جوابی دریافت نکردهاند. نمونهاش کاک حسن امینی، مولانا محمد گرگیچ، مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی، ملا قادر پاوه و خیلیهای دیگر هستند.
آیا مصادیق اتهام را قبول دارید؟ منظورم خود اتهام ( اقدام علیه امنیت ملی و …) نیست بلکه منظورم مصادیق اتهام است از قبیل شرکت در کلاس های اعتقادی و سیاسی، نگهداری و خرید و فروش کتاب و …؟
بله بیشتر بچهها فعالیت مذهبی در مساجد و دانشگاهها و ارگانهای فرهنگی داشتهاند که به صورت پخش سیدی و کتاب و تبلیغ شرکت در کلاسهای عقیدتی و سیاسی بوده و منکر آن هم نیستند.
نحوه دستگیری به چه صورت بوده است؟
بیشتردستگیرشدگان درمحل کار یا در خانه خود دستگیر شدهاند و طریقهی دستگیری آنها با ایجاد رعب و وحشت تیراندازی و مورد ضرب و شتم قرار دادن خودشان و خانوادههایشان بود. حتی به صورتی که بعضی از افراد به خاطر ضربههایی که به خانوادههایشان وارد شده پدر یا مادرشان مریض شده و حتی بعضی از آنها عزیزانشان را از دست دادهاند. (بهطورمثال هنگام دستگیری حامد احمدی که در خانه پدریش دستگیر شده با انتهای اسلحه به پشت مادربزگش کوبیدند و بعد از مدتی این خانم که بعد از ضربه سکته قلبی کرده بود، فوت کرد.)
بعد از دستگیری نیز مورد اذیت و آزار و شکنجههای غیرانسانی چه از نظر روحی و جسمی قرار داشتهاند. همیشه با فشار و تهدید خودشان و خانوادههایشان روبهرو بودهاند. این زندانیان با فشار و تهدید برگههایی را مهر وامضا کردهاند و در زندان نیز مورد انواع شکنجه مثل فلک کردن، آویزان کردن، ندادن غذا، اتصال به برق ، تهدید به تجاوز، تهدید آوردن خانواده به اطلاعات و اذیت و آزار خانواده …قرار گرفتهاند.
میتوانید مشخصات افراد دستگیر شده و اتهامات انتسابی آنها را بیان کنید؟
١.حامد احمدی: اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاس های اعتقادی و سیاسی ،نگهداری و خرید و فروش کتب اعتقادی اهل سنت و سیدیهای سخنرانی
٢. جمشید دهقانی: اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاس های اعتقادی و سیاسی، توزیع کتب و سیدیهای دینی.
٣. جهانگیر دهقانی: اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاس های اعتقادی و سیاسی، توزیع کتب و سیدیهای دینی، برگزاری شعائر دینی که از جانب دولت ممنوع است. (شرکت در نماز عید در وقت مطابق شرع اهل سنت در مصلی خارج شهر)
٤. کمال ملایی: اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاس های اعتقادی و سیاسی، توزیع کتب و سیدیهای دینی.
٥.کاوه ویسی: اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق سخنرانی در مساجد و دانشگاه و مکان های عمومی، برگزاری کلاس های اعتقادی و سیاسی، برگزاری کلاس برای طلاب علوم شرعی و تدریس کتب شرعی برای طلاب.
٦. عبدالرحمن سنگانی: اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاس های اعتقادی و سیاسی ،برگزاری شعائر دینی که از جانب دولت ممنوع است. (شرکت در نماز عید در وقت مطابق شرع اهل سنت در مصلی خارج شهر.)
٧. سید جمال موسوی: اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق در اختیار قرار دادن منزل برای برگزاری کلاس های اعتقادی و سیاسی، تامین هزینه های مصرفی در امور تبلیغات.
٨. بهروز شانظری: اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق توزیع کتب و سیدیهای دینی، در اختیار قرار دادن منزل برای برگزاری کلاس های اعتقادی و سیاسی، برگزاری کلاس های اعتقادی و سیاسی، شرکت در دوره های طلبگی.
٩. طالب ملکی: اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق توزیع کتب و سیدیهای دینی ،شرکت در دوره های طلبگی، سخنرانی در مساجد، دانشگاه و مکانهای عمومی، برگزاری کلاسهای اعتقادی و سیاسی.
١٠. شهرام احمدی: اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاسهای اعتقادی و سیاسی، توزیع کتب و سیدیهای دینی، در اختیار قرار دادن منزل برای برگزاری کلاسهای اعتقادی و سیاسی، تامین هزینههای مصرفی در امور تبلیغات.
١١. کاوه شریفی: اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق سخنرانی در مساجد، دانشگاه و مکان های عمومی، برگزاری کلاسهای اعتقادی و سیاسی، گذراندن دوره طلبگی، جمع کردن صدقات و زکات فطر و پخش کردن آن در میان فقرا.
١٢. آرش شریفی: اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاسهای اعتقادی و سیاسی، توزیع کتب و سیدیهای دینی، در اختیار قرار دادن منزل برای برگزاری کلاس های اعتقادی و سیاسی.
١٣. پوریا قادری فرد: اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاسهای اعتقادی و سیاسی، توزیع کتب و سیدیهای دینی، تامین هزینه های مصرفی در امور تبلیغات.
١٤. کیوان مومنی فرد: اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاسهای اعتقادی و سیاسی، در اختیار قرار دادن منزل برای برگزاری کلاس های اعتقادی و سیاسی، برگزاری شعائر دینی که از جانب دولت ممنوع است. (شرکت در نماز عید در وقت مطابق شرع اهل سنت در مصلی خارج شهر)
١٥.تیمور نادری زاده: اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاسهای اعتقادی و سیاسی، در اختیار قرار دادن منزل برای برگزاری کلاسهای اعتقادی و سیاسی.
١٦. برزان نصرالله زاده: اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاسهای اعتقادی و سیاسی، توزیع کتب و سیدیهای دینی.
١٧. عالم برماشتی: اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاس های اعتقادی و سیاسی ،توزیع کتب و سی دی های دینی.
١٨. پوریا محمدی: اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاس های اعتقادی و سیاسی ،توزیع کتب و سیدیهای دینی در دانشگاه، تامین هزینه های مصرفی در امور تبلیغات دینی.
١٩. احمد نصیری: اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق توزیع کتب و سیدیهای دینی، تامین هزینه های مصرفی در امور تبلیغات، شرکت در کلاس های اعتقادی و سیاسی.
٢٠. ادریس نعمتی: اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاس های اعتقادی و سیاسی، توزیع کتب و سیدیهای دینی، نگهداری و خرید و فروش کتب دینی و سی دی های سخنرانی.
٢١.فرزاد هنرجو: اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق توزیع کتب و سیدیهای دینی، برگزاری شعائر دینی که از جانب دولت ممنوع است. (شرکت در نماز عید در وقت مطابق شرع اهل سنت در مصلی خارج شهر)، شرکت در کلاسهای طلبگی، سخنرانی در مساجد.
٢٢. فرزاد شانظری: اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاس های اعتقادی و سیاسی، توزیع کتب و سیدیهای دینی، برگزاری شعائر دینی که از جانب دولت ممنوع است. (شرکت در نماز عید در وقت مطابق شرع اهل سنت در مصلی خارج شهر.)
٢٣.سید شاهو ابراهیمی: اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاس های اعتقادی و سیاسی ،توزیع کتب و سیدیهای دینی در دانشگاه، در اختیار قرار دادن منزل برای برگزاری کلاس های اعتقادی و سیاسی.
٢٤. محمد یاور رحیمی: اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاسهای اعتقادی و سیاسی، توزیع کتب و سیدیهای، در اختیار قرار دادن منزل برای برگزاری کلاسهای اعتقادی و سیاسی.
٢٥. بهمن رحیمی: اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاسهای اعتقادی و سیاسی، برگزاری شعائر دینی که از جانب دولت ممنوع است. (شرکت در نماز عید در وقت مطابق شرع اهل سنت در مصلی خارج شهر) ،تامین هزینههای مصرفی در امور تبلیغات
٢٦. مختار رحیمی: اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاسهای اعتقادی و سیاسی ،توزیع کتب و سیدیهای دینی، تامین هزینههای مصرفی در امور تبلیغات.
٢٧. صدیق محمدی: اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاسهای اعتقادی و سیاسی، توزیع کتب و سیدیهای دینی، برگزاری شعائر دینی که از جانب دولت ممنوع است. (شرکت در نماز عید در وقت مطابق شرع اهل سنت در مصلی خارج شهر.)
٢٨. عبدالهادی حسینی: اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاسهای اعتقادی و سیاسی، توزیع کتب و سیدیهای دینی.
٢٩. محمد غریبی: اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاسهای اعتقادی و سیاسی،توزیع کتب و سیدیهای دینی، برگزاری شعائر دینی که از جانب دولت ممنوع است. (شرکت در نماز عید در وقت مطابق شرع اهل سنت در مصلی خارج شهر.)
٣٠. فرشید ناصری: اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاسهای اعتقادی و سیاسی توزیع کتب و سیدیهای دینی، تامین هزینههای مصرفی در امور تبلیغات.
بلاغ سه حکم اعدام دیگر:
علاوهبراینها، سه حکم اعدام دیگر در سال ٩٣ برای زندانیان عقیدتی اهل سنت کرد به شرح زیر صادر شده است:
ابلاغ حکم اعدام محمد کیوان کریمی فرزند رحیم متولد ١٣٦٢، متاهل دارای یک فرزند.
امجد صالحی فرزند فایق متولد ١٣٦٦ متاهل.
امید پیوند فرزند محمود متولد١٣٦٢
این زندانیان اهل سنت به اعدام محکوم شدهاند و پرونده آنها به دیوان عالی کشور ارجاع داده شده است . حکم این سه جوان نمونهای دیگر از اعدامهایی است که جوانان اهل سنت به خاطر عقیده به آن محکوم میشوند و جرم آنان چیزی جز سنی بودنشان و تبلیغ در زمینه عقیده اهل سنت نبوده است.
همچنین دو زندانی اهل سنت دیگر نیز به صورت غیر قانونی حدود ١٦ ماه در زندان قزلحصار نگهداری میشوند که ایندو از بیماریهای روحی و جسمی زیادی نیز رنج میبرند.
یکی از انها سید هادی حسینی است که دچار بیماری حاد تشنج است و دیگری صدیق محمدی است که از ناحیه چشم راست دارای مشکل شدید است و بارها از طرف پزشک زندان لزوم اعزام آنها به بیرون بیان شده ولی متاسفانه با بیتوجهی و بیمسوولیتی مدیران مربوطه روبهرو بوده است و حتی بنا به اخبار رسیده از خانوادههایشان بهتازگی مورد ضرب و شتم واقع شده و از اعزام آنها به بهداری واحد ٣ زندان خوداری شده است.
همچنین به دستور حسین قدمی ریس واحد مربوطه به شدت مورد شکنجههای روحی و روانی قرار گرفتهاند و زمانی که به وضع پیش آمده اعتراض کردهاند به وسیله ماموران مورد توهین و ضرب و شتم قرار گرفتهاند
لینک مطلب:
http://cshr.org.uk/human-rights-portal/news/2320
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر