روز سهشنبه ۲۶ بهمن بیش از سی
نماینده مجلس ایران از جمله علی مطهری، نایب رئیس مجلس و محمدرضا عارف،
رئیس فراکسیون امید طرح دوفوریتی "تأمین امنیت برگزاری مراسم رسمی، عرفی و
معمولی" را امضا کردند. علاوه بر محمدرضا عارف، بسیاری از امضا کنندگان
طرح از اعضا فراکسیون امید و اصلاحطلب هستند. طرح مذکور با ارجاع به سخنان
رهبر ایران در مذمت افرادی که با سخنان خود مجلسی را بر هم میزنند، در سه
ماده تنظیم شده است.
ماده یک طرح که پرمناقشهترین ماده طرح مذکور
است، عنوان میکند "هر کسی با هر اقدامی اعم از طرح سوال و یا غیر آن در
مراسم سخنرانی اعم از مراسم رسمی که عرفا بدون مجوز تشکیل میشود، موجبات
توقف یا جلب توجه به خود و یا تشنج شود، به حبس از ۶ ماه تا دو سال محکوم
میگردد. نیروی انتظامی موظف است فوری فرد یا افراد را بازداشت و تا تحویل
به مقامات قضایی نگهداری کنند." به عبارتی، مطابق این ماده اگر فردی در یک
مراسم سخنرانی یا جلسه پرسش و پاسخ، سؤالی بپرسد که به نوعی موجب جلب توجه
شود، به شش ماه تا دو سال حبس محکوم میشود.
ماده دو طرح، مسئولان
را در هر مقامی موظف به تامین امنیت جلسات و جلوگیری از هر اقدامی کرده که
موجب اخلال یا توقیف و تعطیلی جلسات شود، با ضمانت اجرای انفصال موقت یا
دایم از خدمات دولتی. این ماده قوه قضائیه را به رسیدگی بدون تشریفات در
ظرف مدت کمتر از یک ماه موظف میکند.
ماده سه طرح، شش ماه تا دو سال حبس برای هر مقام و مسئولی در نظر گرفته که مانع برگزاری مراسم شود.
دفاع موافقان؛ برخورد با خودسرها
ارایهکنندگان
طرح، هدف از پیشنهاد خود را تامین امنیت سخنرانیها و برخورد با عوامل
خودسر عنوان کردهاند به ویژه هنگامی که هیچ نهادی قبول مسئولیت نمیکند.
به عنوان مثال، الیاس حضرتی، از نمایندگان عضو فراکسیون امید گفته "هرچند
قوانین لازم و وافی برای برخورد با خودسرها وجود دارد، اما اغلب با خودسرها
برخورد نمیشود و خودسرها از رو نمیروند و همهجا از جمله کنسرت، تئاتر و
سخنرانی مقامهای مسئول هستند." او میگوید "مجلسیها با علم به اینکه
براساس برخی قوانین موجود هم میتوان خودسرها را تنبیه کرد، طرح دوفوریتی
آوردهاند تا مجازات برهمزنندگان مراسمهای رسمی بیش از پیش واضح و
آشکار شود."
عبدالکریم حسینزاده، نایبرئیس فراکسیون امید مجلس نیز
که از امضاکنندگان طرح مذکور است، در توجیه این طرح میگوید "طرح دوفوریتی
برخورد با برهمزنندگان مراسم میتواند قیدی تاکیدی و پایانی بر آشوبهایی
باشد که اقلیتی در کشور مرتکب شده و بسیاری افراد و نهادها را دلخور
میکند." وی در این خصوص به برهمزدن سخنرانی علی لاریجانی در قم، حمله به
علی مطهری در شیراز، جلوگیری از سخنرانی او در مشهد، بازگرداندن الهه
کولایی از فرودگاه شیراز و جلوگیری از سخنرانی حجتالاسلام مازنی، در استان
گلستان اشاره میکند.
انتقاد مخالفان؛ نقض آزادی بیان
ارائه
طرح - به ویژه از سوی نمایندگان اصلاحطلب مجلس- مورد انتقادات فراوانی
قرار گرفته است. عمده انتقادها درباره نقض آزادی بیان و آزادیهای شخصی
افراد است و نکته جالب اینکه طرح مذکور مورد انتقاد بسیاری از رسانههای
اصولگرا نیز قرار گرفته است. به عنوان مثال، روزنامه کیهان با انتقاد از
طرح مذکور برداشت از سخنان رهبری برای توجیه طرح را اشتباه دانسته و هدف
طرح را فرار از پاسخگویی اصلاحطلبان با نزدیک شدن به انتخابات
ریاستجمهوری عنوان کرده است. سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت
ملی و سیاست خارجی نیز در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم طرح مذکور را تعجبآور و
امضا و انتشار آن را دون شان نمایندگان مجلس عنوان کرده است.
سایت
مشرق نیز طرح مذکور را باعث خودسانسوری و عدم پویایی جلسات و سخنرانیها
دانسته تا حدی که حتی ممکن است باعث مجرم شناختن کسی به طور ناخواسته شود:
"ممکن است فردی با یک عطسه و خنده جلسهای را مخدوش کند که این موضوع نیز
با توجه به تعریف این طرح، جرم محسوب شده و ممکن است فرد خاطی را با مشکل
روبرو کند که بیشتر به یک طنز شبیه است."
قانون اساسی چه میگوید؟
طرح
مذکور در حالت فعلی میتواند در تعارض با بعضی از اصول قانون اساسی ایران
باشد. از جمله اصل ۹ قانون اساسی که میگوید هیچ مقامی حق ندارد به
نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور، آزادیهای مشروع را هر چند با وضع
قوانین و مقررات سلب کند. اصل ۲۳ قانون اساسی نیز به صراحت عنوان کرده
است که هیچکس را نمیتوان به صرف داشتن عقیده ای مورد تعرض و
مؤاخذه قرار داد.
علاوه بر آن دولت ایران به میثاق بینالمللی حقوق
مدنی - سیاسی پیوسته و ملزم به اجرای مفاد آن است. از جمله ماده ۹ میثاق
که عنوان میکند هر کس حق آزادی و امنیت شخصی دارد و یا ماده ۱۹ میثاق
که میگوید "هیچ کس را نمیتوان به مناسبت عقایدش مورد مزاحمت و
اخافه قرار داد و هر کس حق آزادی بیان دارد."
عثمان مزین،
حقوقدان ساکن تهران معتقد است برای تامین امنیت اجتماعات نیازی به تادیب
سوالکننده نیست بلکه با قرار دادن نیروهای امنیتی و حفظ امنیت تجمعات می
توان هم حق سوال پرسیدن را - که جزو حقوق اساسی ملت است - حفظ کرد و هم نظم
و امنیت اجتماعات را.
او میگوید «علاوه بر آن هیچ تضمینی وجود
ندارد که با تصویب لایحه مذکور، نیروهای خودسر مجامع را بر هم نزنند. با
جرمانگاری مذکور نه تنها امنیت اجتماعات تامین نمی شود بلکه حتی اصل
پرسشگری و حقوق ملت هم مورد سوال قرار میگیرد.»
محمد سیفزاده،
حقوقدان ساکن تهران نیز استدلال ارایهکنندگان طرح را قبول نداشته و
میگوید اگر کسی در یک جلسه ایجاد هیاهو یا اخلال کند، مطابق قانون مجازات
اسلامی قابل تعقیب و مجازات است. "در این خصوص باید نحوه محافظت از تجمعات
را قانونمند کرد."
آقای سیفزاده با اشاره به نقش دادستان و
وظیفهاش در حفظ حقوق ملت، میگوید "اگر کسی در صدد تضییع حقوق مردم برآید،
دادستان مسئول پیگیری آن است. نمایندگان برای مقابله با عناصر خودسر به
جای تصویب لایحه باید قوه قضائیه را مکلف به پاسخگویی کنند."
http://www.bbc.com/persian/iran-features-39020421
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر