۱۳۹۳ تیر ۲۰, جمعه

My Report on Mohammad Mohammadi Gilani, Part 1.



 

  محمدی گیلانی، از دادگاه انقلاب تا گیلی شو


محمد محمدی گیلانی، رئیس پیشین دادگاه انقلاب و دیوان عالی کشور روز چهارشنبه، ١٨ تیر در اثر بیماری ریوی در یکی از بیمارستان های شهر تهران درگذشت. گیلانی را شاید بتوان از پرحاشیه ترین روحانیان زمان معاصر دانست. وی در سال ١٣٠٧ هجری شمسی در روستا دعوی‌ سرا از توابع‌ شهرستان‌ رودسر استان‌ گیلان‌ به دنیا آمد. پس از تحصیل در حوزه علمیه رودسر و قم جذب افکار انقلابی زمان خودش شد و فعالیت های سیاسی خود علیه رژیم شاه را آغاز کرد. گیلانی بعد از انقلاب به سمت های زیادی منصوب شد از جمله ریاست دادگاه انقلاب، ریاست دیوان عالی کشور، نماینده تهران درمجلس خبرگان رهبری، نماینده آیت الله خمینی در دانشگاه‌ها، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیر و عضو فقهای شورای نگهبان. اما حواشی پیرامون آیت الله گیلانی نه به خاطر مناصب وی پس از انقلاب و احکام صادره توسط وی از جمله حکم حبس ابد عباس امير انتظام، که به خاطرسرگذشت فرزندانش بود.
گیلانی دارای یک فرزند دختر و سه فرزند پسر به نام های جعفر، کاظم و مهدی بود.

 دو پسر او (مهدی و کاظم) از اعضای سازمان مجاهدین خلق بودند که فعالیت های سازمانی خود را از قبل از انقلاب آغاز کرده و بعد از انقلاب نیز تا کشته شدن خویش در اوایل دهه شصت به فعالیت های خود ادامه دادند. در مورد نحوه کشته شدن این دو فرزند روایت های متفاوتی وجود دارد. روایت رسمی در رسانه های جمهوری اسلامی ایران حاکی از آن است که محمدی گیلانی خود حکم اعدام فرزندانش را صادر کرده و از منظر رسانه های اصولگرای تندرو، او به نماد عدالت خواهی مشهور شده است. در سال های اخیر و به ویژه بعد از وقایع سال ٨٨ این روایت به بهانه های مختلف عنوان شده است. از جمله در دیداری که در تاریخ ٦ تیرماه ٨٨، محمود احمدی نژاد، رئیس‌ جمهور سابق ایران با آیت الله گیلانی داشت، ضمن تقدیر از وی عنوان کرد: "آيت الله گيلانی عدالت را ابتدا درباره خود و بعد درباره ديگران اجرا کرد." در این باره یک روایت همسو ولی از نظر محتوایی متفاوت نیز وجود دارد. سایت عصر ایران در گزارشی در این باره نوشته است که گیلانی در مقام حاکم شرع هیچ گاه حکم اعدام دو فرزندش را صادر نکرد، بلکه تنها وقتی از او استعلام شد که چنان چه با فرزندان شما مواجه شدیم چگونه عمل کنیم، در پاسخ گفت"هر کاری که در موارد دیگر انجام می دهید." و بدین ترتیب فرمان مستقیم و صریحی مبنی بر کشتن دو فرزند صادر نکرد. 

اما برخی از روایت ها عنوان می کنند که دو فرزند وی در حین درگیری با مامورین امنیتی کشته شده اند. ٦ مهرماه ١٣٩١، روزنامه جمهوری اسلامی در واکنش به نوشته حسین شریعتمداری که با استناد به دستور بازداشت و صدور حکم اعدام فرزندان محمدی گیلانی از هاشمی رفسنجانی خواسته بود که در مورد فرزندان خود مانند محمدی گیلانی عمل کند،  این روایت ها را "داستان سرائی‌های عجیب و غریبی" توصیف کرد و نوشت "یکی از سه پسر آیت‌الله محمدی گیلانی در درگیری با مأموران کشته شد و دو پسر دیگر ایشان درحال فرار به سوی مرز ترکیه در اطراف ارومیه با واژگون شدن خودرویشان و از ترس اینکه مبادا توسط مأموران دستگیر شوند با خوردن سیانور خودکشی کردند."  

به این روایت می توان یک روایت حاشیه ای دیگر را در مورد یکی از فرزندان او نیز افزود، همان فرزندی که روزنامه جمهوری اسلامی نوشته است در درگیری با ماموران کشته شد. به نوشته سایت عصر ایران، جعفر فرزند اول او، "در بهار ١٣٥٨ در یک سانحه رانندگی درگذشت و در قبرستان شیخان قم دفن شد. در همان سانحه ای که پدر و مادر او نیز مجروح شدند و در مطلب مربوط به دکتر شیخ الاسلام زاده وزیر بهداری دولت هویدا توضیح داده شد که با همان حالت آنان را به بهداری اوین می رسانند و دکتر شیخ که حکم حبس ابد را از محمدی گیلانی دریافت کرده بود، جان حاکم شرع را نجات می دهد."

البته روایت دیگری نیز وجود دارد که حکایت از کشته شدن مهدی در یک خانه تیمی و خروج مخفیانه کاظم از کشور و اقامت وی در فرانسه با نام مستعار سازمانی دارد. این روایت سفر های متعدد همسر آیت الله گیلانی به فرانسه را گواهی بر این ادعا می داند.

با وجود انبوه روایت های متناقص در این باره، تا به حال هیچ اظهار نظر رسمی از سمت آیت الله گیلانی در این مورد نشده است.
اما گیلانی علاوه بر نحوه کشته شدن فرزندانش به موضوع دیگری نیز شهرت داشت و آن برنامه ای بود که به "گیلی شو" معروف شد. در برنامه مذکور آیت الله گیلانی در مورد موضوعاتی دور از ذهن در زمینه مسایل زناشویی و جنسی صحبت می کرد. داستان معروف عمه و برادرزاده و حوادث ناشی از زلزله تنها یک مورد از پیش فرض های مطرح شده و دور از ذهن توسط گیلانی است. یکی از مشهورترین سوال های مطرح شده در این برنامه این بود که "اگر مردی بر روی تخت خویش خوابیده باشد و ناگهان زلزله ای بیاید و کف اتاق خراب شود و در طبقه پایین زنی (که عمه مرد است) در تخت خودش خوابیده باشد و اتفاقا مرد روی زن بیفتد و عمل دخول انجام شود، آیا عمل زنا رخ داده است یا خیر؟ و تکلیف فرزند احتمالی ناشی از چنین اتفاقی چیست؟

http://iranwire.com/features/6200/

هیچ نظری موجود نیست: