۱۳۹۳ خرداد ۳۰, جمعه

گزارش سومین رویداد جانبی در بیست و ششمین اجلاس شورای حقوق بشر: استقلال قضات و وکلا در جمهوری اسلامی ایران





گزارش سومین رویداد جانبی در بیست و ششمین اجلاس شورای حقوق بشر
استقلال قضات و وکلا در جمهوری اسلامی ایران
يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵ ژوين ۲۰۱۴

3.event.26.jpg

جمعه ١۳ ژوئن ٢٠١۴ (۲۳ خرداد ۱۳۹۳) در جريان بيست و ششمین اجلاس شوراى حقوق بشر سازمان ملل متحد، سومین رويداد جانبى کارزار افشاى نقض حقوق بشر در جمهورى اسلامى ايران، برگزار شد.

این رویداد به تدارک سازمان غيردولتى و اتريشى سودويند، که در همکارى با همراهان ايرانى خود، از سال ٢٠١٠ در شوراى حقوق بشر از طريق تنظيم موضع گيرى ها و تدارک اجلاسی در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران فعال مي باشد، از ساعت ١۷ اين روز، موضوع "استقلال قضات و وکلا در جمهوری اسلامی ایران"، با مدیریت پرستو فاطمی و به شرح زير برگزار شد:

شیرین عبادی، حقوقدان، قاضی سابق دادگاه، فعال حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۳، سخنران اول این نشست بود که طی پیام ویدئویی کوتاه انجام شد.

او با تاکید بر استقلال به مثابه یک اصل از دموکراسی، زیر پا گذاشته شدن استقلال قضات در جمهوری اسلامی ایران را ناشی از حکومت غیردموکراتیک در کشور توصیف کرد.

شیرین عبادی، با اشاره به مشاهدات و تجربیات حضور خویش در دادگاه های ایران به عنوان وکیل یادآور شد که قضات در جمهوری اسلامی حق فکر و رای نداشته و تابع نظرات ماموران امنیتی هستند.

او با اشاره به تحت تعقیب قرار گرفتن بیش از پنجاه وکیل از خرداد 88 که منجر به بازداشت برخی از آنها و خروج اجباری برخی دیگر شد، عدم استقلال قضات را عامل فشار مضاعف بر وکلا توصیف کرد و تاکید کرد که در جامعه ای که قضات آن از استقلال رای برخوردار نیستند، هرگونه دفاع وکلا از موکلان، می تواند منجر به تحت تعقیب قرار گرفتن وکلا و محاکمه آنان شود.

ویدئوی سخنرانی کامل شیرین عبادی، حقوقدان، قاضی سابق دادگاه، فعال حقوق بشر را از ویدئو دنبال کنید:



سعيده سهرابي، حقوقدان و مشاور حقوقي، که سابقه كار خبرنگاري با زير مجموعه معاونت سياسي صدا و سيما را در سابقه کار خود دارد، سخنران دوم نشست این روز بود که به "ضرورت استقلال و مصونیت وکلا در امور صنفی"، تمرکز داشت.

او که به مدت دو سال رابط خبري كانون وكلا در ایران بوده است، در این سخنرانی ضمن توصیف تاریخچه و نحوه تشکیل اولین کانون وکلا در ایران، به شرح ضرورت استقلال وکلا و نیاز مصونیت آنان در امور صنفی پرداخت.

سعیده سهرابی، همچنین با یادآوری ضرورت اعمال و به كارگيري حق دفاع به عنوان يكي از اساسيترين حقوق مردم در روابط و مناسبات اجتماعي، که اهمیت آن موجب تصویب قوانین جهانی در این خصوص شده، به انتقاد از اقدامات نسنجيده چند سال اخير مسوولان حکومت ایران، در جهت از بين بردن استقلال وكيل و كانون هاي وكلا، از جمله تهيه متن موسوم به لايحه جامع وكالت رسمي، پرداخت و آن را به طور قطع موجب سلب حق دفاع مردم و عدم امكان دسترسي آنان به محاكمه عادلانه ذکر کرد.

او تاکید کرد که تهدیدات و دخالت در قضیه استقلال کانون وکلا از طرف قوه قضائیه، موجب این شده تا عملا کانون وکلا را به سمتی ببرند تا این انجمن صنفی را تبدیل به مرکزی اداری نمایند.

سخنرانی کامل سعیده سهرابی، حقوقدان و مشاور حقوقي را از ویدئو دنبال کنید:



نقی محمودی، کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی، وکیل دادگستری و مدرس رشته حقوق قضایی در دانشگاه های ایران، سخنران بعدی نشست این روز بود که موضوع سخنرانی خود را به موضوع "استقلال قضات و وکلا، تظاهر یا واقعیت"، اختصاص داد.

او با توصیف دستگاه قضایی و دادگستری هر کشوری، به مثابه آینه تمام نمای سلامت یا فساد هر حکومتی، نقش قوه قضاییه در جمهوری اسلامی ایران را ناامید کننده خواند.

نقی محمودی در این سخنرانی به ضمانت های اجرای استقلال قضایی، تعریف دادرسی عادلانه، بررسی موضوع استقلال قضات در قانون اساسی جمهوری اسلامی و همچنین اسناد بین المللی پرداخت.

سخنرانی کامل نقی محمودی، کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی، وکیل دادگستری را از ویدئو دنبال کنید:



نرگس توسلیان، دانشجوی مقطع دکترای حقوق در دانشگاه سواس لندن، آخرین سخنران پنل این روز بود که موضوع سخنرانی خود را به "چالش های وکلای ایرانی"، اختصاص داد.

او که در سال ۲۰۰۶ ایران را به قصد ادامه تحصیل ترک کرده و فوق لیسانس خود را در رشته قوانین جرم شناسی بین المللی از دانشگاه مک گیل کانادا گرفته است، پایان نامه خود را در رابطه با نقض آزادی بیان و تفکر در ایران پس از انقلاب، تکمیل می کند.

نرگس توسلیان که تجربه کار با گروه دادستانی در دادگاه جرم شناسی بین المللی و دیوان جرم شناسی بین المللی برای یوگسلاوی سابق و دادگاه مخصوص برای سیرالئون را در کارنامه سوابق خود دارد، در ایران با بسیاری از سازمان های غیر دولتی، از جمله در انجمن حمایت از کودکان و مرکز دفاع از حقوق بشر و همچنین به عنوان کار آموز حقوق در دفتر شیرین عبادی، فعالیت می کند.

سخنرانی کامل نرگس توسلیان، دانشجوی مقطع دکترای حقوق در دانشگاه سواس لندن، را به زبان انگلیسی از ویدئوی زیر دنبال کنید:

http://www.iranhrc.org/?lan=fa&p=1231


هیچ نظری موجود نیست: