۱۳۹۳ مهر ۱۲, شنبه

My Interview with the Sister of ‪Reza Entesary‬ [One of the Nine Dervishes in the Evin Prison who was in Hunger Strike until Today]




حرف دراويش زندانى اين است كه نگاه امنيتى را از ما برداريد- خواهر رضا انتصارى درويش زندانى

مركز حاميان حقوق بشر، نرگس توسليان:
نه درويشى كه در زندان در اعتصاب غذا به سر مى بردند، پس از ٣٤ روز اعتصاب غذا با انتشار نامه اى كه در سايت مجذوبان نور منتشر شد، به اعتصاب خود پايان دادند. آن‌ها در بخشی از نامه خود نوشته‌اند: «نگاه امنیتی بر دراویش گنابادی، به طور ناخواسته به ما وکلا و فعالان حقوقی یک هویت سیاسی بخشیده است. این هویت قهری ایجاد شده بعضا مغایر با آموزه‌های مکتب درویشی است و ما از این هویت اجباری گریزان هستیم و آن را به اهل سیاست می‌سپاریم. تنها خواسته ما از حاکمیت، برداشتن این نگاه امنیتی و تضمین امنیت و حق حیات و آزادی اهل طریقت در چهار چوب قانون است»
مركز حاميان حقوق بشر با خواهر رضا انتصارى، يكى از اين زندانيان، زمانى كه برادرش در اعتصاب غذا بود گفت و گو كرده است. محور اين گفت و گو اعتراض به حقوق دروايش به عنوان شهروند ايرانى است.
خانم انتصارى در ابتداى گفت و گو لطفا در مورد خواسته برادرتان كه تا ديروز در اعتصاب غذا بودند، کمی توضیح دهید.
چیزی که برادر من به عنوان خواسته اعلام کرده برداشته شدن نگاه امنیتی از دراویش است. به خاطر این که ده سال است که حسینیه های ما را خراب می کنند. ده سال است که دراویش را از کارهای دولتی اخراج می کنند. همان طور که برادر من را اخراج کردند. مورد ضرب و شتم قرار می دهند. مانع تحصیل دراویش می شوند و وزارت اطلاعات آن ها را رد صلاحت می کند.
این آزار ها به چه صورت و از چه زمانی آغاز شد؟
شروعش را دقیقا نمی دانم ولی می توانم بگویم که از سال ٨٤ آزار ها شدت بیشتری گرفت. اول هم با صدور اعلامیه از سوی مراجع تقلید آغاز شد. اعلام کردند (از طريق) انصار حزب الله که ما منحرف و گمراه دینی هستیم. حسینیه های ما را خراب کردند. ما شکایت کردیم. ما را بازداشت کردند. بعد وکلای ما را بازداشت کردند. ما واقعا کاری به حکومت و مسائل حکومتی و دولتی نداریم و فقط می خواهیم حقوقی که سایر شهروندان از آن برخوردارند داشته باشیم از جمله در حسینیه هایمان آرامش داشته باشیم. هیچ چیز اضافه تری واقعا نمی خواهیم. علاوه بر همسرم، برادر و پدر من هم قبلا دستگیر شده اند. پدر من در منزل شخصیش دستگیر شد در حالی که الان ٤ سال است که حتی مجلس درویشی در خانه پدر من برگزار نمی شود. یعنی در واقع ما حتی در خانه های خودمان هم امنیت نداریم. حتی منزل شخصی یک نفر را در چمبه اصفهان با بولدوزر با خاک یکسان کردند چون در خانه اش مجلس درویشی برگزار شده بود. وقتی وکلا ما پیگیر مسایل ما شدند، آن ها را هم دستگیر کردند.
شما خودتان در تجمعی که روز شنبه در حمایت از دراویشی که در زندان در اعتصاب غذا بودند، حضور داشتید؟
بله. شنبه به همراه همسر و پدرم رفتم ولی تا پدر و همسرم از مترو بیرون آمدند و وارد محوطه شدند بهشان گفتند که شما درویش هستید سوار ماشین شوید. ایشان هم داوطلبانه سوار ماشین شدند. ما خانم ها را هم وارد ون های دیگری کردند و به کوچه معراج حسینه بردند. به خانم ها گفتند پیاده شوید و بروید. خانم ها گفتند ما می خواهیم به اوین برویم. ما پياده نمی شویم. خلاصه تا ساعت ٨:٣٠ شب خانم ها را در ون در کوچه معراج نگه داشتند. بعد از آن سردار ساجدی، رئیس پلیس امنیت تهران آمد و گفت من حافظ جان و مال و ناموس شما هستم، شما تشریف ببرید. آن روز شنبه رفتیم، فردایش روز یک شنبه اش دوباره دراویش آمدند. جلو دادستانی را بستند و دراویش را راه ندادند. دراویش جلو در تجمع کردند بعد یکی از پلیس های امنیت با یکی از خانم های دراویش با الفاظ رکیک درشتی کرد. آقایان ناراحت شدند و اعتراض کردند. بعد از آن اعتراض حمله با گاز اشک آور و باتوم شروع شد. به طوری که یکی از خانم هایی که بچه ٦ ماهه بغلش بود به زمین افتاد و دست و پایش شکست و بچه هم بیهوش شد. به درمانگاه بردنش. خیلی های دیگر را هم با حال بد به درمانگاه بردند.
وقتی که در اوایل هفته ما به دادستانی مراجعه کردیم آقای خدابخشی معاون دادستانی در امور زندان ها گفتند ما به شما ملاقات حضوری نمی دهیم میل خودشان است می خواهند غذا بخورند میخواهند نخورند. بمیرند هم مهم نیست! شندیم که آقای اژه ای هم گفتند که دراویش از مسیر غیر قانونی حرکت کرده اند و جواب غیر قانونی هم می گیرند.
از تعداد دستگیر شده ها و تجمع کنندگان خبر دارید؟
حدود ٥٠٠ نفر دستگیر شدند که بعد آزاد شدند و بیش از ١٠٠٠ نفر هم تجمع کننده بود.
آخر شب رئیس پلیس تهران آمد و با دو تا از خانواده ها صحبت کرد و قول پیگیری داد ولی برای نتیجه پیگیری که ما رفتیم حتی به ما اجازه ملاقات هم ندادند و گفتند که چون شما مصاحبه می کنید به شما ملاقات حضوری نمی دهیم. عزیزان ما الان حالشان خیلی بد است ولی ما از دیدن ایشان محروم هستدیم. آقای اژه ای گفته اند که ما مراحل قانونی را طی نکرده ایم. ما به تک تک نمایندگان مجلس نامه نوشتیم. به رهبری نامه نوشتیم. به شورای امنیت نامه نوشتیم. به همه نامه نوشتیم. حتی دراویش داوطلبانه آمدند سوار ون شدند برای تجمع مسالمت آمیزشان من دیگر نمی دانم چه مسیری قانونی است؟ ما واقعا دستمان به هیچ جا دیگر بند نیست. ما شکایتمان را به خدای خودمان می کنیم. ما واقعا پناهی جز خدای خودمان نداریم.
برادرتان چه حکمی دارند ؟

٨ سال و نیم حبس تعزیری و ٥ سال ممنوعیت از شرکت در هر گونه گروه و تجمع و شغل دولتی
ایشان قبل از دستگیری به چه کاری مشغول بودند؟

برادر من در واحد خبر صدا و سیما کار می کرد ولی از واحد خبر اخراجش کردند. مستند می ساخت و به سازمان صدا و سیما می فروخت. بعد از سال ٨٨ ممنوع الورود به سازمان شد. مدتی با سایت مجذوبان نور همکاری می کرد تا این که در ١٤ شهریور سال ٩٠ به دفتر سایت ریختند و آن ها را دستگیر کردند تا امروز که حتی وقتی که حکمشان صادر شده یک ملاقات با وکیلشان نداشته اند.
قاضی پرونده برادرتان چه کسی است؟

قاضی صلواتی
وکلیشان کیست؟

سایر وکلای دراویش. حدود ٢٠ وکیل اعلام آمادگی کرده بودند اما هیچ ملاقاتی بین دراویش و وکلا صورت نگرفت. آقای صلواتی در حالی حکم ها را صادر کرده که از روز دستگیری تا الان دراویش حتی یک روز هم وکلایشان را ندیدند. حتی در روز دادگاه نه وکلا حضور داشتند و نه متهمین. این قدر تخلفات در پرونده دراویش زیاد است که ٥٨١ وکیل نامه نوشتند و تخلفات این پرونده را ذکر کردند اما آقایان انگار چشم هایشان را کاملا بسته اند …

http://cshr.org.uk/human-rights-portal/news/2709

هیچ نظری موجود نیست: