۱۳۹۳ آبان ۲, جمعه

My Report on the ‪‎Persecution‬ of the ‪‎Bahais‬ of ‪‎Semnan‬


آزار و تهدید بهاییان و تخریب اموالشان در سمنان




مرکز حامیان حقوق بشر، نرگس توسلیان: برخی از منابع موثق ازشدت گرفتن اذیت و آزار شهروندان بهایی در شهر سمنان گزارش داده اند. طبق این گزارشها بیش از ٥٠درصد بهاییان این شهر حق کسب و کار ندارند. نزدیک به ٣٠ درصد از بهاییان شهر در گیر حبس و بازجویی های طولانی مدت وزارت اطلاعات بوده اند و بیش از ١٥ جواز کسب و کار باطل شده و درب مغازه های اشخاص بهایی پلمپ شده است.


علاوه براینها، دو کارخانه تولیدی در شهرک صنعتی سمنان بسته و کارگرانش بیکار شده اند. این دو کارخانه بسته شده عبارتند از “شرکت تولیدی پویا نوار” که تولید کننده پرده های عمودی بوده و نزدیک به ٥٠ کارگر داشته است. کارفرمای این شرکت بهایی وکارگران آن شامل افراد مسلمان و بهایی بودند. کارخانه دوم “کارخانه فرزان لنز” است که تولید شیشه یا عدسی عینک داشته است. این کارخانه متعلق به اقای افراسیاب خانجانی یکی از شهروندان بهایی سمنان بوده و بیش از ١٥ کارگر بهایی و مسلمان در آن مشغول به کار بودند. نه تنها درب کارخانه ایشان پلمپ شده بلکه تمامی ماشین الات این کارخانه به مزایده گذاشته شده و به نازلترین قیمت فروخته و دستگاههای تمام اتوماتیک آن که از المان وارد شده بود نیز به شخصی که در مزایده برنده شده بود تحویل داده شده است. مجریان این اقدامات “اداره تعزیرات سمنان” است که تحت هدایت اداره اطلاعات سمنان عمل می کند.


تاراج فروشگاه بهاییان
در یک مورد اجناس مغازه عینک سازی فردی بهایی به نام پورحسینی به بهانه قاچاق کالا یا نداشتن برگ سبز به دستور اداره اماکن که مستقیما زیر نظر اداره اطلاعات سمنان است بسته شد. نزدیک ٢٠٠ ملیون تومن اجناس مغازه را به بهانه نداشتن کارت سبز به تاراج برده و نه تنها پس ندادند بلکه ٣٦٠ ملیون تومن نیز جریمه کردند که حکم هنوز در مرحله دادگاه تجدید نظر است.



توهین به مردگان و زندگان و تخریب اموال
در آبان ماه سال ٩٠ اداره اطلاعات سمنان سمیناری برای معرفی افراد بهایی سمنان برای مدیران دست اول و دوم و… [ از ادارات دولتی تا مهد کودک ها] برگزار کرد که در آن علیه بهاییان صحبت شده و به ساکنان شهر سمنان گفته شد که حق هیچ گونه ارتباط و مراوده با شهروندان بهایی را ندارند و عنوان شد که تمامی سعی شان بر این است بهاییان را از شهر و بلکه از کشور بیرون کنند… و به دنبال این سمینار و بقیه اقدامات مشابه شهروندان سمنانی را از مراوده با بهاییان بر حذر کرده اند . هر چند خود شهروندان مرتبا اظهار همدری میکنند ولی بسیار از فشار های وارده بر ایشان میترسند و ترجیح میدهند که هیچ معامله ای با بهاییان نداشته باشند.
 
علاوه براین موارد در چندین مورد قبرستان بهاییان سمنان موسوم به گلستان جاوید تخریب و غسالخانه آن به آتش کشده شده و درختان آن قطع شده اند. شعار نویسی علیه شهروندان بهایی به طور مکرر در سطح شهر و بر روی درب و پنجره های منازل بهاییان صورت گرفته است. مخازن آب کشاورزان و دامداران بهایی در این شهر پلمپ و سد کشاورزی تخریب شده است.
 
IMG_2027



به طور کلی در این ٧-٦ سال که این مشکلات شروع شده، شهروندان بهایی سمنان از نظر روحی و روانی و مالی بسیار تحت فشار هستند و این فشارها کودکان خانواده های بهایی را نیز بی نصیب نگذاشته است به طوری که آن ها امنیت روحی و روانی نداشته و دچار ترسهای مزمنی شده اند که باعث آسیب های روانی آن ها در طولانی مدت شده است.

هم چنین به گفته شاهدان عینی/منابع موثق از کودکان بهایی در مدارس خوب دولتی و حتی مدارس غیر دولتی از قبیل مدرسه ی ابتدایی نیکان، مدرسه ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان علامه امینی سمنان و مدارس باقرالعلوم و تیزهوشان و مدارس فرهنگیان و مدرسه ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان رفاه ثبت نام به عمل نمی آید. مدیر دبیرستان علامه امینی سمنان، آقای نصیری صراحتا عنوان کرده است که طبق فتوای مراجع تقلیدشان آن ها از هر گونه مراوده با بهاییان منع شده و پول بهاییان برایشان حرام است.
 
تحریکات امام جمعه سمنان علیه بهاییان
شدت یافتن اذیت و آزار ها را شاید بتوان به خطبه های تحریک آمیز امام جمعه سمنان، سید محمد شاهچراغی نسبت داد از جمله آن که “بر هر مسلماني واجب است تا هيچ گونه معامله‌اي با پيروان اين فرقه نداشته باشند و از وصلت با اين افراد به صورت غيرقانوني و غيررسمي بپرهيزند.” … ” اگر مردم ايران اراده كنند، همان گونه كه رژيم پهلوي را سرنگون كردند مي‌توانند ريشه بهائيت را نيز در كشور بخشكانند.” … “بهاييت مولود اسراييل غاصب است و مركزيت آن در اين كشور است و هدفي جز جاسوسي ندارد."

هم چنین در سال ١٣٨٧ ماموران اطلاعات در یک یورش ناگهانی و منظم به منزل ٢٠ خانواده بهایی سمنان وارد شده و تمامی وسایل، کتب دینی، کتب دعا و مناجات، عکس و کامپیوتر و سی دی و… را ضبط کردند.

 http://cshr.org.uk/human-rights-portal/reports/2758

هیچ نظری موجود نیست: