۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۳, شنبه

روز مادر

 امروز روز مادر بود و مادران زیادی تنها به این دلیل که " مصلحت نظام" و " حفظ قدرت " ( که مدت هاست که از اوجب واجبات شده) ، ایجاب میکرد، به جرم " دگر اندیشی"  یا " دفاع از حقوق قانونی دگراندیشان" ، سهمشان هم چنان به دوراز فرزندان ، گوشه ای از اوین بود. بسیاری از این مادران ، حتی در چنین مناسبت هایی نیز، حق ملاقات با فرزندانشان را ندارند. " کمیته گزارشگران بدون مرز"، شرح حال بعضی‌ از این مادران را، به شرح ذیل آورده است :
۱ . مريم اكبري‌مفرد: در وقايع عاشوراي سال ۸۸  بازداشت شد. وي كه داراي ۳ فرزند و يك دختر ۵ ساله است، پس از سپري كردن ۳  ماه بازداشت در بند ۲۰۹ به بند عمومي انتقال يافت. مريم اكبري از سوي دادگاه به تحمل ۱۵ سال حبس تعزيري و تبعيد به زندان رجايي‌شهر محكوم شد كه اين حكم در دادگاه تجديدنظر تأييد شد. در زنان بازداشت مریم اکبری، " سارا" دختر کوچک او تنها سه سال داشت و هم اکنون ۵ سال و نیمه است. وی در طول این مدت از داشتن حق مرخصی محروم بوده است و چندی پیش نیز که جهت درمان بیماری اش به بیمارستان اعزام شده بود، به دلیل عدم هماهنگی ماموران اعزام، از درمان او جلوگیری شد.

۲ . مطهره بهرامی : به همراه شوهرش در روز عاشورای ۸۸ در خانه‌اش بازداشت شد. وي نيز در جريان اعترافات تلويزيوني، مقابل دوربين قرار گرفت و از سوي دادگاه به اعدام محكوم شد. اين حكم در دادگاه تجديدنظر به ۱۵سال حبس و تبعيد به زندان رجايي‌ شهر كاهش يافت. وي هم‌اكنون در حال گذراندن دوران محكوميت خود در زندان اوین است. بهرامی دارای دو فرزند پسر است و در حالی که همسر وی نیز در زندان به سر می برد، فرزندان او تنها ملاقات کنندگانش هستند. مطهره بهرامی نیز تاکنون از حق مرخصی محروم بوده است.

۳ . نوشین خادم: به اتهام فعالیت در دانشگاه آنلاین بهاییان به همراه شمار دیگری از گرداننده‌گان این دانشگاه بازداشت شد. وی از سوی دادگاه انقلاب به تحمل ۴ سال حبس تعزیری محکوم شد.

۴ . زهرا رهنورد: در روز ۲۵ بهمن‌ماه ۸۹ به بازداشت نهادهاي امنيتي درآمد. وي به همراه همسرش مهندس ميرحسين موسوي، پس از صدور اطلاعيه و دعوت از مردم براي برپايي تظاهرات و راه‌پيمايي در ۲۵ بهمن‌ماه، در خانه‌اش زنداني شد. وی هم‌اکنون بیش از یک سال است که به همراه همسرش در بازداشت خانگی به سر می‌برد و دفعات اندکی حق ملاقات با خانواده‌اش را داشته است.زهرا رهنورد، دارای سه فرزند دختر است که در طی این مدت بارها تحت فشار نهادهای امنیتی قرار گرفته اند.

۵ . نسرين ستوده: وكيل دادگستري، در شهريورماه ۸۹ بازداشت شد. وي بيش از ۴ ماه در سلول انفرادي به سر برد و سپس در شعبه ۲۶  دادگاه انقلاب مورد محاكمه قرار گرفت. وي از سوي دادگاه به ۱۱ سال حبس تعزيري و ۲۰ سال محروميت از حرفه وكالت محكوم شد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۶ سال حبس کاهش یافت. نسرین ستوده پس از هفت‌ماه بازداشت در بند ۲۰۹ ، به بند عمومی منتقل شد و هم‌اکنون دومین سال حبس خود را بدون مرخصی پشت سر می‌گذارد.ستوده دارای دو فرزند ۶ ساله و ۱۱ ساله است که در طی این مدت تنها توانسته اند در سالن ملاقات زندان، با مادرشان دیدار کنند.

۶ . مهوش شهریاری: يكي از ۷ مدير بهايي است كه در اسفندماه ۸۶ بازداشت شد. وي به مدت ۶ ماه در سلول انفرادي به سر برد و پس از ۲ سال بلاتكليفي و نگه‌داري در بند ۲۰۹ ، سال گذشته از سوي دادگاه به تحمل ۲۰ سال حبس تعزيري محكوم شد كه اين حكم در دادگاه تجديدنظر مورد تأیید قرار گرفت. وي هم‌اكنون بیش از ۴ سال است كه بدون داشتن مرخصي در زندان نگه‌داري مي‌شود. مهوش شهریاری دارای یک دختر دانشجو است.

۷ . فريبا كمال‌آبادي: يكي از ۷ مدير بهايي است كه درفروردين ۸۷ بازداشت شد. وي به مدت ۶ ماه در سلول انفرادي به سر برد و پس از ۲ سال بلاتكليفي و نگه‌داري در بند ۲۰۹ ، سال گذشته از سوي دادگاه به تحمل ۲۰ سال حبس تعزيري محكوم شد كه اين حكم در دادگاه تجديدنظر مورد تأیید قرار گرفت. وي هم‌اكنون بیش از ۴ سال است كه بدون داشتن مرخصي در زندان نگه‌داري مي‌شود. فریبا کمال آبادی نیز دارای یک دختر ۱۷ ساله است. در زمان بازداشت، فرزند او ۱۲ ساله بوده است.

۸ . نرگس محمدی: نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در خردادماه ۸۹ بازداشت شده و پس از ۲۰ روز با سپردن قرار وثیقه از زندان آزاد شد. وی به دلیل فشارهای عصبی وارده در زندان، پس از آزادی بلافاصله در بیمارستان بستری و دچار بیماری " فلج عضلانی" شد. محمدی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به تحمل ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۶ سال حبس کاهش یافت. نرگس محمدی در حالی که دارای دو فرزند دو قلوی  ۴ ساله است، دو هفته پیش از سوی مأموران امنیتی بازداشت و جهت اجرای حکم به زندان منتقل شد. وی هم‌اکنون در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برد.

۹ . كفايت ملك‌محمدي: پس از وقايع عاشوراي سال ۸۸ بازداشت شد و از سوي دادگاه به تحمل ۵ سال حبس تعزيري محكوم شد. وي با داشتن ۶۵ سال سن، هم‌اكنون مسن‌ترين زنداني بند زنان است. با اين وجود مسئولان زندان از اعطاي مرخصي به وي خودداري كرده‌اند.

۱۰ . منيژه نصرالهي: به اتهام داشتن ديانت بهايي و تلاش براي ترويج آن، به ۳ سال حبس تعزيري محكوم شد كه هم‌اكنون بيش از ۲ سال از‌ آن را تحمل كرده است.

 ۱۱ . فرح واضحان: در دي‌ماه ۸۸ توسط نيروهاي اطلاعات ارتش بازداشت و در مردادماه سال ۸۹ از سوي شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، به اتهام " محاربه" محاكمه شده و به اعدام محكوم شد. اين حكم سپس در ديوان عالي كشور نقض شده و به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب ارسال شد. فرح واضحان، چندي پيش از سوي اين شعبه به اتهام محاربه و توهين به رهبري به ۱۷ سال زندان و تبعيد به زندان رجايي‌شهر محكوم شد. وی مادر دو فرزند است.

  ۱۲ . معصومه یاوری : از شهروندان بازداشت‌شده در حوادث پس از انتخابات است. وی یک روز پیش از تظاهرات روز
 قدس بازداشت شد. معصومه یاوری ابتدا متهم به «محاربه» بود و نماینده دادستان تهران برای وی تقاضای مجازات اعدام کرده بود، که سپس به ۷ سال حبس تعزیری در زندان رجایی‌شهر محکوم شد. وی دارای دو فرزند است که در زمان دستگیری ۶ ساله و ۱۳ ساله بودند.


پ.ن. ۱ - یاد این قسمت از نامه بهاره هدایت افتادم. آن جا که از مادری نوشته بود در زندان که به دیدن فرزندی که به ملاقاتش آمده بود میرفت و با خود تردید داشت که ...
"... اینجا هدر رفتِ زندگیمان خیلی زیاد است ، حالا تو بگو با خوشی..از طرفی بر باد رفته هایمان کاملاً مقهور کننده است..
هیچوقت یادم نمی رود اولین باری که فریبا می خواست توی ملاقات حضوری با دخترش ترانه برایش فلاسک چای ببرد، دیدم هی قند می گذارد تویِ ظرف، فکر می کند..قند را برمی دارد، شکلات می گذارد..باز فکر می کند و آن را برمی دارد و خرما می گذارد! پرسیدم چه کار می کنی؟گفت یادم نیست ترانه چایش را با قند می خورد یا چیز دیگر..آخرش هم هر سه تا را برد!
جلوی فریبا به روی خودم نیاوردم، اما بعد جلوی اشک هایم را نمی توانستم بگیرم..فکر کن این دختر ۱۲ ساله بوده که مادرش را گرفته اند، حالا ۱۷ ساله است..فریبا مادر است ولی ریزه کاری های مادرانه از یادش رفته، به ستم از مخیله اش بیرون کشیده اند…یا آنهایی که بچه های دو سه ساله دارند..فکر می کنی نسرین و مریم حجم از دست داده هایشان چقدر باشد؟به چه کیفیتی؟!... "

پ.ن. ۲-عکس/  کاریکاتور از " مانا نیستانی " است .


لینک مطالب :
http://chrr.biz/spip.php?article17979
http://www.kaleme.com/1391/01/17/klm-97021/


هیچ نظری موجود نیست: