۱۳۹۱ اسفند ۱۹, شنبه

لذت و بغض توامان ، امشب در بی بی سی فارسی

هیچ وقت فکر نمی کردم یک صحنه صندلی خالی و دفتر خالی این قدر گریه دار باشه ...




شیرین عبادی، رویای ناتمام


مستند "شیرین عبادی، رویای ناتمام" ساخت تلویزیون فارسی بی بی سی داستان زندگی شیرین عبادی، وکیل ایرانی را بازگو می کند.
این فیلم که روز جمعه ٨ مارس (١٨:٣٠ گرینویچ) همزمان با روز جهانی زن از تلویزیون فارسی بی بی سی پخش می شود نگاهی دارد به دستاوردهای شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۰۳.
شیرین عبادی که به تلاش هایش در ترویج حقوق بشر، حقوق زنان و حقوق کودکان شهرت دارد، نخستین زنی بود که در ایران بر کرسی قضاوت نشست. در پی انقلاب سال ٥٧ و با حاکم شدن قوانین اسلامی بر نظام قضایی ایران، او خیلی زود از حق قضاوت محروم شد. عبادی که بشدت نسبت به تدوین قوانین تازه ایران حساس بود برای آگاهی رسانی در این زمینه به نگارش کتاب و مقالات حقوقی روی آورد. موضوع بیشتر این نوشته ها نابرابری حقوق زن و مرد بود.
چندی بعد و با تسهیل قوانین، عبادی امکان پیدا کرد تا به عنوان وکیل به فعالیت حقوقی بازگردد. او در این موقعیت، تصمیم گرفت تا از موکلانی دفاع کند که حقوقشان با قوانین ناعادلانه تضییع شده بود.
این فیلم برخی از مهمترین پرونده های شیرین عبادی را از خلال گفتگو با شاهدان عینی، مطالب منتشر شده در رسانه ها و روایت خود او بازگو می کند. از جمله این پرونده ها داستان لیلا فتحی، دختر نوجوانی است که پس از تجاوز به قتل رسیده بود. با پذیرش دفاع از خانوده لیلا، شیرین عبادی می توانست نابرابری های حقوقی نهفته در قانون جزایی را به چالش بکشد.
در آغاز دهه هفتاد شمسی، شیرین عبادی به همراه برخی دیگر از همکارانش انجمن حمایت از حقوق کودکان را بنیان گذاشته بود. مرور پرونده آرین گلشنی، دختر بچه نه ساله ای که بر اساس قانون حضانت جدا از مادرش زندگی می‌کرد و بر اثر شکنجه در خانه نامادری‌اش به قتل رسیده بود، بررسی یکی دیگر از ابعاد فعالیت های شیرین عبادی را در این فیلم ممکن کرده است. در یکی از جلسات دادگاه این پرونده، شیرین عبادی به صراحت خواستار اصلاح این قانون شد.
شیرین عبادی درسال ۲۰۰۳ به پاس فعالیت های مداومش در زمینه حقوق بشر جایزه صلح نوبل را دریافت کرد. در بازگشت، جمعیت بزرگی در فرودگاه مهرآباد از او همچون یک قهرمان ملی استقبال کردند. مقامات حکومتی البته مواضع متناقضی گرفتند. محمد خاتمی، رئیس جمهور وقت ضمن تبریک به او، اعطای جایزه صلح نوبل را سیاسی و بی اهمیت خواند.
بعد از دریافت جایزه نوبل، فعالیت های شیرین عبادی هر روز بیش از روز قبل با مانع مواجه می شد. او به عدم پرداخت مالیات جایزه نوبل متهم شد. اموالش را از او گرفتند و به حراج گذاشتند و برای بستگانش محدودیت هایی اعمال کردند و به مرور شرایط برای ادامه کار او در ایران عملا غیر ممکن می شد.
عبادی در سال ۲۰۰۹ مجبور به ترک ایران شد. او امروز همچنان در کارزارهای مختلف علیه نقض حقوق بشر در ایران و جهان به فعالیت هایش ادامه می دهد

لینک فیلم در یوتوب :  
http://www.youtube.com/watch?v=gdG9bQoUJP8&feature=youtu.be

هیچ نظری موجود نیست: