۱۳۹۱ دی ۲۶, سه‌شنبه

جدال حقوق و هنر


چند وقت پیش در اینترنت خواندم که یکی مغازه های لباس فروشی در ایران در اتاق پرواش، آینه هایی به طورمخفیانه نصب کرده بود . یکی از مشتریان حین پرو لباس ، متوجه این آینه ها  شده و کار به شکایت می کشد . نمی دانم این خبر تا چه حد موثق است اما، در بازدید از موزه تیت مدرن لندن ، متوجه یک شیوه عکاسی به نام " ویوریسم" [عکس برداری مخفیانه ( در حالت خصوصی ) از سوژه ] شدم. اکثر عکس ها در مکان های کاملا خصوصی مثل حمام ، اتاق پرو یا اتاق تعویض لباس ورزشگاه  گرفته شده بودند . عکس ها را در حالتی از بهت و ناباوری تماشا می کردم . در تمام مدت به این فکر می کردم که چطور عکاسانی به خود جرات نقض خصوصی ترین حریم افراد در خصوصی ترین مکان ها را داده  وعکس هایشان را هم با افتخار در نمایشگاه ها ، به عرصه عموم میگذارند . البته آن طور که خواندم گاه علیه چنین عکاسانی هم اقامه دعوا شده که باعث  محکومیت عکاس شده ، اما درنهایت بخش  ویوریسم موزه تیت مدرن به من ثابت کرد که عکاسان پیروز این جدال گشته اند. راستش بیشتر از اینکه حواسم به عکس ها باشد ، تمام مدت فکر کردم که چطور از نظر حقوقی چنین امری امکان پذیر است حتی یک قسمتی از موزه اختصاص  پیدا کرده بود  به اشیایی که مورد استفاده عکاسان ویروسم قرار میگیرد برای نصب مخفیانه دوربین های مینیاتوری. فرصتی نشده که بیشتر راجع به این موضوع بخوانم یا تحقیق کنم ولی امروز یک روش برای مقابله با ویرریسم در اینترنت خواندم و به عنوان کسی که به شدت با این شیوه عکاسی مخالف است ، این جا می آورم .



هر وقت جایی بودید که مجبور شدید لباستون رو عوض کنید مثلا اتاق پرو مغازه‌های لباس فروشی یا استخر،حتما به آینه موجود در اطرافتون دقت کنید.ممکن بعضی‌ از این‌ها فقط شیشه رفلکس باشند و از پشت دید داشته باشند و احیاناً دوربینی در حالِ ضبط فیلمِ بدنِ بدونِ لباسِ شما باشد.
راهِ حلِ ساده‌ای وجود دارد که شما میتونید از اون طریق از صحتِ سقم وجودِ آینه واقعی‌ مطلع بشید.
طبق عکس انگشتتون رو بگذارید رو آینه.اگر بینِ انگشت و تصویرِ انگشت در آینه فاصله وجود داشت مطمئن باشید که این واقعی‌ ‌ست (تصویرِ سمتِ راست). اما اگر بینِ انگشت و تصویرِ انگشت هیچ فاصله‌ای وجود نداشت (تصویرِ سمتِ چپ) به این معناست که این این واقعی‌ نیست و شما در مقابلِ شیشه رفلکسی ایستاده اید که از پشت دید دارد.
 





هیچ نظری موجود نیست: