۱۳۹۱ بهمن ۸, یکشنبه

خوب بالاخره همه چیزمان باید به هم بیاد دیگه ..

یادمه دانشگاه که بودیم سرکلاس حقوق جزا و مبحث دیات ، قیمت دیه (خون بها) های مختلف برای قسمت های مختلف بدن را می خواندیم: قیمت دیه چشم ... ریال، دیه دست.... ریال ، دیه فلان جا ، فلان مقدار ریال، الخ. 
قیمت ها به گونه ای وضع شده بودند که وقتی دیه چند جای مختلف بدن را حساب می کردی، از دیه کل بدن [ یعنی دیه قتل ] ، به مراتب بیشتر می شد. 

وقتی نوبت به دیه تصادفات رانندگی رسید، یکی از بچه ها به شوخی گفت : " پس یادمان باشه اگر یک وقتی اشتباها کسی را زیر گرفتیم  و احتمالش بود که به چند جای بدنش آسیب رسانده باشیم ، یک دنده عقب گرفته و کلا طرف را زیر کنیم. بابا دیه قتل که خیلی کمتر از دیه چند جای بدنه!
و بعد هم کلی بحث شد سر این که چرا دیه این گونه تعیین شده است و این که با این ترتیب اگر راننده ی بی وجدانی از قیمت دیات آگاه باشد  و بداند که دیه قتل غیرعمد ، به مراتب کمتر از دیه چند جای بدن است و عابر پیاده نگون بختی را هم بد جوری داغون کرده باشد ، ممکنه جدی جدی برای این که برایش ارزان تر در آید طرف را کامل زیر کنه    ! "
هفته پیش که  خواندم دست یک نفر را به خاطر سرقت ٧٠ هزار تومان پول در شیراز " قطع " کردند ، ( که معلوم نیست با این وضع تحریم و تورم، بنده خدا دنبال پول دوای مادرش بوده یا خرج زن و بچه اش ) و دزدان اختلاس های چند میلیاردی تومانی را در عوض راهی ویلاهای شیک اشان در کانادا کرده اند ،جواب سوال آن روز کلاس جزا را گرفتم، خوب بالاخره همه چیزمان باید به هم بیاد دیگه ... 


..



( عکس از توکا نیستانی " روز آنلاین )

هیچ نظری موجود نیست: